Välj en sida

Annika på Kvadrat Homestyling ville ha en grafiskt ren logo som passade både hennes personlighet och hennes verksamhet inom hållbar homestyling. Vi skissade på totalt fyra olika förslag, men ett av dem var favoriten hos Annika redan från början. Efter några modifieringar och justeringar av den skissen som kändes rätt så växte en stilren logotyp fram som växte hos oss båda.

Processen

Det första arbetet jag alltid gör när jag ska designa en logo eller en grafisk identitet åt en kund är att få ur kunden så mycket info, önskemål och tankar som möjligt. Det kan vara lite svårt för många att sätta ord på en känsla man har om hur man vill att något ska se ut och kännas.

När jag känner att jag har lite kött på benen om vad min kund är ute efter så börjar jag med att sätta ihop ett moodbord till kunden. Känner kunden att vi är på samma plan när det gäller känsla, uttryck och färger så börjar jag skissa på några förslag. Och det är där arbetet börjar ta fart på riktigt.

 

Så här såg mitt första moodboard till Annika ut som fick bli förlagan till det färdiga arbetet.

Skissandet

I det här fallet så blev de första skisserna alla väldigt olika varandra eftersom Annika inte kände sig säker på om hon ville våga sig på något snirkligt, eller om hon skulle hålla sig till enkla grafiska linjer som hon kände sig bekväm med. 

De allra första skisserna jag gjorde åt kunden i det här projektet såg ut så här.

Skisser omgång två. Här är kunden nere i två skisser som hon vill se nya modifierade alternativ på. I det här läget provar vi oss också på lite färg.

Finliret

Den skissen som det lutade åt hela tiden var också den skissen som fick vidareutvecklas till det färdiga resultatet. I det steget går jag vidare från skissläget till detaljläge. Nu ska skissen finputsas och skapas i vektografik och slutligen sättas i sitt sammanhang. Och resultatet av det har jag redan visat överst i det här inlägget.

Tack Annika på Kvadrat Homestyling för ett roligt och givande samarbete!