Välj en sida

Det naturliga när man försöker växa på Instagram är att söka efter information om vad man bör göra för att åstadkomma detta. Idag tänker jag i stället lista 5 saker som man inte bör göra på Instagram (eller i alla fall tänka en gång extra innan man gör).

1. Redigera publicerade inlägg

 

Jag vet, ibland måste man. Stavfel och felformuleringar är ju inte snyggt, och om man marknadsför sitt företag så vill man såklart se proffsig ut. Måste man så måste man. Men det absolut bästa är att korrläsa en gång extra så att inlägget är rätt från början.

Vad som händer när du publicerar ett inlägg på Instagram är att det visas för en liten del av alla dina följare under en kort tid. Hur dessa följare agerar på inlägget under denna tid ger inlägget en viss rankingpoäng av Instagram. Om du får likes, kommentarer, svarar på dina eventuella kommentarer osv. Denna ranking avgör hur stor spridning inlägget får i folks flöden senare.

När du redigerar ditt inlägg kommer Instagram att se på det som ett helt nypublicerat inlägg igen. Du börjar alltså om från början och all interaktion du samlat på dig nollställs. Vilket ju är jättetråkigt om var ett populärt inlägg.

2. Hashjacking

 

Kul ord, eller hur? Jag tycker det är lite roligt! Fenomenet är dock mindre kul. 

Hashjacking är när man öser på med hashtaggar som inte alls är relevant för inlägget bara för att försöka få högre reach. Om du till exempel taggar en bild på dig själv och din stora kärlek när ni kysser varandra under en mistel, så är det såklart högst relevant att tagga bilden med den populära hashtaggen #love. Om du däremot publicerar en bild på en produkt som du säljer i din webbshop så är samma hashtag förmodligen inte alls lika relevant.

Om Instagram skulle tycka att du använder hashtaggar som inte alls är relevanta för ditt innehåll så kan det vara till nackdel för räckvidden på dina inlägg. Och nu för tiden när folk kan följa specifika hashtags på Instagram så är den risken ganska stor. Det är lätt att bli irriterad när man scrollar på en hashtag om det dyker upp en massa inlägg som inte hör hemma där. Och det är lika lätt att snabbt anmäla som skräp.

 

3. Köpa följare

 

Ja, det går fortfarande att göra. Och ja, det är fortfarande många som gör det. Men nej, snälla gör inte det!

Att köpa följare ger dig bara en massa följare som är helt ointresserade av ditt innehåll. Om de ens är riktiga konton över huvud taget. Ofta är det bara inaktiverade konton eller robotkonton. De kommer inte läsa dina inlägg, de kommer inte gilla dina inlägg och de kommer inte att kommunicera dina inlägg. Köpta följare kommer att ge dig absolut ingenting.

Dessutom kommer de att medverka till att ditt inlägg uppfattas som dåligt av både Instagram och dina riktiga följare. Om du har 17 000 följare och får i snitt 40 likes och 2 kommentarer på varje inlägg så kan ju vem som helst räkna ut att statistiken inte ser bra ut i slutänden.

 

4. Kommunicera åt bara ett håll

 

De sociala plattformarna är inget för de som bara tänker publicera egna inlägg och aldrig engagera sig i andras inlägg. Det heter SOCIALA medier av en anledning. Det är nämligen meningen att man ska vara social där.

När du letar efter vad du ska göra för en bra närvaro på Instagram kommer du att läsa på många ställen att du ska publicera inlägg frekvent och gärna ofta. Och det stämmer. Men om du inte kommenterar andras inlägg, gillar andras inlägg, följer andra konton och svarar på dina följares kommentarer – då kommer du att göra allt det andra i onödan. För ingen vill prata med en vägg.

 

5. Vara för säljande

 

Är man ett företag som säljer en produkt eller tjänst så är såklart målsättningen med en närvaro i sociala medier i slutänden att öka den försäljningen. Men för den sakens skull kan du inte förvänta dig engagemang om du bara postar bilder på dina produkter om och om igen. 

Om man är ute efter att köpa en specifik produkt eller tjänst så googlar man efter den. Om man vill bli inspirerad inför eventuella framtida köp så letar man inspiration på Instagram eller Pinterest. Förstå skillnaden.

Försök att inspirera mer än att sälja. Få personer intresserade av dina produkter genom att sätta dem i sammanhang, lösa problem och berätta en historia.