Låt oss prata lite om SoMe-strategier, och framför allt syfte och mål med sin närvaro i sociala medier.

Jag vet att åsikterna är lite tudelade i ämnet. Många hävdar att vi lägger alldeles för mycket tid och resurser på att lägga digitala strategier och planer. Andra hävdar att vi lägger alldeles för mycket tid och resurser på att analysera och följa upp resultaten av närvaron på sociala medier. Och ja, i vissa fall kan nog båda dessa åsikter stämma. Men jag hävdar bestämt att varken strategierna eller uppföljningarna får hastas igenom. För rent krasst, varför gör vi då jobbet över huvud taget?

Så, tillbaka till syfte och mål. En SoMe-strategi kan se ut på många olika sätt. Den kan vara otroligt detaljerad och innehålla en content plan ner på den nivån att varje inlägg planeras dag för dag, till och med på minuten. Den kan också vara lite tunnare och bara innehålla de stora delarna såsom syfte, mål, målkund, kanaler, KPI:er etc. Men just syfte och mål måste enligt min mening ALLTID finnas med.

Ett vanligt scenario är följande:

Ingen har tid att avsätta till att ta fram en strategi för företagets närvaro och strategi i sociala medier. Marknadsbudgeten är tight, som vanligt, och prioriteringarna görs på annat håll. De få personer som jobbar inhouse med marknadsföringen har fullt upp med att administrera hemsidor och skicka nyhetsbrev. “Vaddå, syftet är väl att synas och målet är ju följaktligen att öka försäljningen?” bestämmer ni och hastar vidare. Det är ju bara att göra, så ser man vad som händer. Ett mycket vanligt tillvägagångssätt att hantera detta. Men vad blir konsekvenserna?

1. Ditt mål är så stort så du behöver en modifierad hagelbössa för att sänka bytet
2. Ditt arbete kommer förmodligen att bli väldigt spretigt, sporadiskt och opersonligt. Du kommer att sakna en röd tråd.
3. Du vet inte riktigt vem du kommunicerar med, så risken finns att resultatet blir att ingen lyssnar på vad du säger.
4. Du har inga KPI:er så när det är dags för analys och uppföljning så vet du inte vad du ska mäta.

Ok, jag tänkte göra listan längre, men jag tror poängen nått fram.

Så ponera i stället att du plockar några tusenlappar från din tighta marknadsbudget till detta arbete, alternativt låter ditt marknadsgäng / din marknadsperson avsätta lite tid till att ta fram en strategi och plan.

Då har du förmodligen ett bättre scenario:

Ditt syfte är nu kanske att inspirera med ditt sortiment och ditt mål är att få fler besökare till din hemsida. Redan där har du gjort det mycket lättare för dig själv (under förutsättning att du också har koll på vilken din målgrupp är, en god grundregel regel inom marknadsföring är att aldrig försöka kommunicera allt till alla)

1. Först när du har syftet och målet kan du sätta upp dina KPI:er. I exempelfallet är ju ett självklart KPI besöken på din hemsida.
2. Nu blir det också lättare att planera hur du ska utforma dina inlägg och vad du ska fokusera på. Du har helt andra förutsättningar att bygga en story.
3. Med ditt syfte och mål i kombination med kunskapen om din målgrupp är det mycket lättare att avgöra vilka kanaler som är mest aktuella att synas i.
4. Utan ett mål kan du aldrig mäta om ditt arbete ger resultat.

Mitt råd till företag som vill göra en satsning på sociala medier är kort och gott: gör det på rätt sätt.

Släng dig inte bara ut och mata på om ditt företag och dina produkter eller tjänster utan en målbild bara för att det är billig marknadsföring. För i slutänden har du kanske lagt en massa tid på inget som helst resultat. Och tid är ju inte heller gratis.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *