“Facebook är för B2C och LinkedIn är för B2B” är ett påstående som jag springer på ofta i olika forum och sammanhang. Gissningsvis grundat mycket på att man är mer privat på Facebook och mer yrkesmässig på LinkedIn. Men enligt min mening stämmer inte det påståendet. Jag ska förklara varför jag tycker så.

Alla användare är trots allt människor.

Bakom varje företag finns (minst) en människa. Vem är det som är målet för din marknadsföring? Människan eller företaget? Vem är det som läser, gillar, kommenterar och delar? Människan. Oavsett vilken kanal du är i med dina produkter eller tjänster, så är det personer du kommunicerar med. Det är inte deras företag, produkter eller tjänster du kommunicerar med.

Poängen?

Jo, helt enkelt att både Facebook och LinkedIn är bra kanaler att marknadsföra ditt företag på, oavsett om du är B2C eller B2B. I slutänden handlar det bara om var just din potentiella kund befinner sig.

Fördelar med LinkedIn

På LinkedIn kan du rikta in dig på vissa yrkesroller på ett sätt som du inte kan i andra sociala medier. Det kanske är just HR-chefer som är dina potentiella kunder. Eller säljare. Ja, du förstår.

Det är också generellt lättare att hålla en professionell och relevant konversation på LinkedIn eftersom användare är där mer i sin yrkesroll än som privatperson. “Troll”, trådkapningar och missnöje som man ofta kan uppleva på till exempel Facebook och Instagram förekommer mycket mer sällan på LinkedIn.

Jag upplever också att användare på LinkedIn har en större benägenhet att söka efter sina behov. För att ta ett exempel; jag får en ny arbetsuppgift i min tjänst som innebär att administrera vårt intranätet i Sharepoint. Det är nytt för mig och jag vet inte var jag ska börja. Vad behöver jag? En kurs i Sharepoint förmodligen. Var letar jag? Om jag inte börjar med att Googla så bestämmer jag mig nog för att kolla runt i mina nätverk på sociala medier först. Och förmodligen LinkedIn i detta avseende. Då det kanske också spelar in att jag är på LinkedIn med företagets plånbok, och på Facebook med min privata.

Enligt rapporten Svenskarna Och Internet 2018 använder 30% av alla svenska internetanvändare LinkedIn och det är som mest använt av män mellan 36-55 år.

Fördelar med Facebook

Till att börja med är Facebook fortfarande överlägset LinkedIn när det kommer till antal användare, som enligt Svenskarna Och Internet 2018 är 83% av alla internetanvändare. Det sägs att Facebook tappar, men antalet användare som dagligen använder Facebook ökade med 7% från 2017 till 2018. Dessa siffror sammantaget är helt klart en fördel i sig.

En annan fördel med Facebook är deras eminenta annonsverktyg som enligt min mening är oslagbart i jämförelse. Om man har en genomarbetad strategi och kunskaper om AdSets och retargeting så kan Facebook-annonsering vara en rejäl konverteringshöjare. Både för B2B och B2C.

Sammanfattning

Summa summarum av det här inlägget är väl ändå att valet av social kanal inte bör göras utefter om man har ett B2B-företag eller B2C-företag. Snarare, och återigen, är att veta var man har sin kund det viktigaste. Att veta vad man vill förmedla och till vem.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *